یزدفردا :ابوالقاسم هاشمی:براساس فقه شیعه چنانچه یکی ازفقهای دارای شرایط وموردقبول عامه به یقین برسدکه وقوع فعلی درحال حاضربه مصلحت جامعه وشارع مقدس نمی باشدوجایزنبودن آن راعلنا اعلام نماید،اجازه ای برای عمل برخلاف آن تااطلاع ازنظرمشهوروغالب فقهای دارای شرایط،وجودندارد.
کماکه درباب ازدواج فرزندخوانده باسرپرست بعنوان یکی ازشبهات پیچیده امروزجامعه،چنین اتفاق افتاده است.لذادادگاه فعلا جوازشرعی برای صدور اجازه چنین ازدواجی رانداشته ونمی تواندبه استنادقوانین جاری کشور،اجازه چنین ازدواجی راصادرکند.چراکه اگرغیرازاین عمل شوداصل ومعنای مرجعیت فقها وراویان حدیث دارای شرایط در مذهب تشیع زیرسوال خواهدرفت. لکن چون ممکن است دراین مورد خاص نظرمبارک فقها به جهت پیچیده وشبهه ناک بودن موضوع ،متفاوت باشد،نظرغالب فقهای دارای شرایط به حقیقت نزدیکتروملاک عمل برای قانونگذار ومجری خواهدبود.
ذکراین نکات نیزخالی ازلطف نیست که فرزندخواندگی ازصدراسلام تاکنون وحتی بین اولیا وجودداشته واگرعمیق بنگریم نمی توان تصورکردکه مقصودشارع ازفرزندخواندگی جزایجادکانونی گرم،محیطی امن وتکیه گاهی محکم برای پرورش فرزند خوانده باشد.حتی تصوراینکه هدف ومذاق شریعت مطهره که بیش ازسایرادیان به حفظ کیان خانواده توجه دارد،ازفرزندخواندگی ارضاء غرایزونظیرآن باشد،مردوداست.چگونه بپذیریم ازدواج فرزندخوانده باسرپرست که بین آنها علقه پدرفرزندی ایجادشده،کیان وآبروی خانواده راخدشه دارنکندوباورودانگیزه های ارضای غرایزبه کانون مقدس خانواده،ضررهای غیرقابل جبران رابه جامعه شیعیان واردنیاورد ودرپایان آیا غیرازاین بوده که نظرفقهای شیعه درطول تاریخ همواره برحرمت هرآنچه ضررغیرقابل جبران برای فرد،خانواده وامت مسلمین دارد،بوده است؟
مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
چهارشنبه 25,دسامبر,2024